Strona 1 z 1

Airsoft Trajectory Project - kompendium wiedzy o FPS, BB itp

PostNapisane: 29 mar 2012, o 12:54
przez FlyingCat
Przeglądając internet w poszukiwaniu materiałów na temat interesującej nas wszystkich zależności pomiędzy masą kulek, prędkością wylotową oraz zasięgiem skutecznym i maksymalnym osiąganym z użyciem różnych kombinacji tych wartości natrafiałem na bardzo interesująca stronę jednej z amerykańskich społeczności ASG.

Obrazek

Strona o nazwieBB Bastard - Airsotf Trajectory Project została stworzona przez maniaków, którzy postanowili w sposób naukowy podejść do wszelkich zagadnień związanych z lotem naszych kulek oraz wpływem otoczenia na nie.

Powstałe w ten sposób opracowanie (poparte badaniami polowymi i laboratoryjnymi) pokazuje w sposób jasny i klarowny wszelkie zależności i oddziaływania, jakim poddawane są BB w locie w postaci czytelnych danych tabelarycznych i wykresów. Już pobieżna analiza materiału zawartego na tej stronie daje wiele odpowiedzi na nurtujące nas pytanie: dlaczego niektóre kombinacje FPS i masy BB sprawdzają się lepiej a inne gorzej. Ponadto zgłębiając dokładniej temat dowiedzieć się możemy, jaki wpływ na zasięg, celność może mieć np. wysokość nad poziomem morza, na jakiej odbywa się impreza, temperatura, wilgotność otoczenia, wiatr na nawet gęstość powietrza i ciśnienie atmosferyczne.

BB Bastard w swoim opracowaniu podają równie wypracowane na podstawie swych doświadczeń zasady bezpieczeństwa. Jednym z ciekawszych elementów strony jest Kalkulator Bezpiecznej Minimalnej Odległości Otwarcia Ognia. Prosty aplet zamieszczony na stronie wylicza na postawie dobrze każdemu znanego parametru, jakim jest prędkość wylotowa (FPS-y) minimalnej odległość, z jakiej można jeszcze naciskać spust bez obaw o obrażenia i urazy potencjalnego celu. Wielkość ta jest podawana z uwzględnieniem spadku energii BB i jej prędkości w trakcie lotu. Wszelkie zmienne, jakie mają wpływ na wynik ostateczny są dokładnie przedstawione w innych częściach serwisu.

Jedną z ciekawostek, jakie znalazłem w serwisie jest na przykład wykres i tabel określająca zasięg BB w funkcji kąta poniesieni linii celowania (i całej repliki) okazuje się, że granicznym kątem jest to 20 stopni - powyżej tej wartości wpływ czynników zewnętrznych oraz praw fizyki powoduje, że nie warto marnować BB na takie ekscesy. Dotyczy to również prób celnego ostrzeliwania celów o dużym przewyższeniu kontowym.

Kolejny z ciekawych wykresów jest wykres pokazujący rozkład prędkości BB w trakcie lotu oraz tabela spadku energii BB w funkcji dystansu. W zestawieniu z tabelą pokazująca zależność punktu trafienia od odległości do celu daje to pewne poważne podstawy do zrewidowania naszych roszczeń w stosunku do trafień na dalsze dystanse. Wykresy te polecam szczególnie uwadze strzelców wyborowych oraz snajperów! Koledzy szturmowcy też powinni się z nimi zapoznać - może wtedy łatwiej zaakceptują fakt, że na 40 metrze kulka z przeciętnego "chińskiego stoku" nie dość że praktycznie stoi w miejscu w porównaniu z prędkością początkową to jej energia również nie jest już taka jak na bliższych odległościach.

Polecam gorąco szczegółową analizę materiałów zamieszczonych prze BB Bastards w ich serwisie i korzystanie w praktyce z wiedzy tam zawartej. Jedyny mankament tej strony to jeżyk - jest to angielski na poziomie akademickim, więc dla osób o słabszej znajomości mowy Shakespeare będzie ciężki do przebrnięcia. Tabele i wykresy zrozumie jednak każdy przeciętny uczeń gimnazjum, który uczęszcza do szkoły w celu pozyskiwania wiedzy, a nie "zaznaczania obecności na zajęciach.
Celowo poza linkami do serwisu BB Bastard i Kalkulatora Bezpieczeństwa nie załączam więcej cytatów z tego serwisu - post ten miałby wtedy objętość kilkudziesięciu, jeśli nie kilkuset stron.

Re: Airsotf Trajectory Project - kompendium wiedzy o FPS, BB

PostNapisane: 30 mar 2012, o 03:02
przez Xasistis
OżeszFAQ!
Nie tylko Lubię To! lecz wręcz Kocham ten sajt!
:lubie: <3 :lubie:

Re: Airsoft Trajectory Project - kompendium wiedzy o FPS, BB

PostNapisane: 30 mar 2012, o 09:18
przez Tato
Istotnie na tyle świetne, że podkleimy. Maniacy odwalili niewiarygodny kawał roboty. Dzieki dla FlyingCata za odnalezienie tej perełki.

PS Edytka tytułu

Re: Airsoft Trajectory Project - kompendium wiedzy o FPS, BB

PostNapisane: 1 kwi 2012, o 15:29
przez Michaś
Polecam program "chairgun2" - jest to symulator wiatrówkowy do 21J . Jest dość prosty do załapania i daje możliwość przełączania na system metryczny albo imperial. Można uzyskać kilka wykresów np: zasięg , czas do celu , utrata energi , opad pocisku , wpływ wiatru , zera , ilość klików na celowniku. Z tego co patrzyłem wykresy pokrywają sie z tym co wkleił kolega powyżej . Przydatna sprawa jak ktoś buduje replike o prędkości początkowej 340m/s i chce sprawdzić ile procent energi doleci do kolesia stojącego 160 metrów dalej. :) do niczego nienamawiam