Podsumowanie edycji 2010Witam!
***
Spotkanie Combat Alert 2010 można podsumować na 3 sposoby: 1. Ocena w postaci opinii i recenzja niezależnych przedstawicieli mediów, którzy byli na spotkaniu, a konkretnie ukazania się trzech niezależnych artykułów w czasopismach: „Komandos”, „Polska Zbrojna” i „Broń Amunicja”. Publikacji można spodziewać się po 26 czerwca br (po oficjalnej premierze multimedialnej Combat Alert 2010). Publikacje po ukazaniu będą sukcesywnie umieszczane w wersji elektronicznej na:
http://www.combatalert.com2. Ocena w postaci podglądu materiałów multimedialnych (zdjęcia, filmy) ze spotkania. Materiały będą dostępne po premierze 26 czerwca w niniejszej zakładce:
http://www.combatalert.com/multimedia.php 3. Ocena w postaci opinii uczestników spotkania. Poniżej zamieszczam tzw. „raport końcowy”, pisany spontanicznie przez uczestników Combat Alert 2010 na oficjalnym forum manewrów dostępnym na stronie:
http://www.combatalert.com ***
Co mi się podobało:1. Lokalizacja, centralna Polska.
2. Teren walk bardzo duży i ciekawy, dający sporo możliwości. Lokalizacja ( tereny były świetne i warto było dojechać do was te ponad 400km).
3. SAMOLOT Special Force do lotów szpiegowskich i bombardowania Armii Regularnej.
4. Ciekawym rozwiązaniem były też seminaria przygotowawcze, w które myślę, że bardzo pomogły zwłaszcza drużynie SF (chociaż osobiście nie dałem rady się pojawić choć bardzo chciałem, niestety fakt iż trzeba przejechać kilkaset kilometrów dobrze to uniemożliwiał).
5. Posiłki w racjach, dzięki czemu nie było przerw w walce i każdy jadł, kiedy chciał.
6. Przygotowanie terenu, między innymi oznaczenia ważniejszych miejsc numerkami dobrze widocznymi oraz na mapach.
7. Wasze podejście i zaangażowanie w wykonywane zadania w skali 1-10 daje (10).
8. Miejscówka "kosmos to mało".
9. Wyposażenie składu SF dostarczone przez orgi było super, elementy systemu Land Warrior jak geo lokalizatory, czy kamery bezprzewodowe.
11. Szampan i toast na końcu dla uczczenia zwycięzców manewrów.
12. Osobne i zamknięte działy na forum dla obu drużyn i jasno określone struktury dowodzenia.
13. Teren walk bardzo duży i ciekawy, dający sporo możliwości.
14. Scenariusz oraz zadania dla SF.
17. Organizacja (świetnie zorganizowana impreza, niczego nie brakowało, super sprzęt dodający niezapomniany klimat tej imprezie).
18. Sprzęt (samoloty, wozy bojowe i samochody 4x4 tworzyły świetny klimat i pozwalały wczuć się w rolę prawdziwego żołnierza).
19. Silne dowództwo.
20. Ekipa ( pełno życzliwych osób, z każdym można się dogadać).
21. Atmosfera spotkania, wysiłek fizyczny!
22. Pewny termin spotkania: żadnych odwołań, przeniesień etc.
23. Zaplecze socjalne: woda, prąd, toalety, kawiarenka, kuchnia polowa SF.
24. Zabezpieczenie terenu: zero cywili na polu walki, niezależne osoby do pilnowania terenu, cały teren odgrodzony i zabezpieczony.
25. Podejście orgów do ludzi.
26. Dbanie o bezpieczeństwo na manewrach.
27. Poświęcenie Marcina i Gosi.
28. Wykorzystanie Yamahy Grizzly w działaniach organizacyjnych manewrów.
29. Niezależny, przestronny i strzeżony całodobowo parking dla uczestników CA.
30. Konflikt asymetryczny.
31. Rozgrywka nocna.
32. Gra non-stop bez żadnych przerw.
33. Scenariusz.
34. Rekwizyty pola walki: moździerz, wyrzutnie MILAM, radiostacje, etc.
35. Złoto zwycięzców: zgrzewni napojów energetycznych.
36. Bogate i pyszne kolacje serwowane przy grillu. Bez limitu ile wziąłeś!!!
37. System łączności telefonów polowych, które sprawdziły się rewelacyjne. Myślałem, że to rekwizyt, a tu niespodzianka, wypełni działające radiostacje, łącznice i rozwinięte ponad 5 km kabla do komunikacji przez uczestników gry! Robiliśmy coś, z czego mogliśmy później w praktyce korzystać.
38. Wyposażenie sztabu: mapy, działające radiostacje polowe, niezależna komunikacja dla pojazdów w postaci radia sibi, telefony polowe. Wielki szacunek dla dowódcy Armi Regularnej!
39. Tutaj nie będę się rozpisywał, bo impreza była świetna. Szczególnie zaś cieszyła mnie lokalizacja, ilość uczestników, obecność pojazdów bojowych, pirotechnika, świetne racje żywnościowe, możliwość wypożyczenia baterii, klimat i natężenie akcji (byłem w SF).
40. Plusem jest przede wszystkim to, że Organizatorzy wzięli sobie do serca wszystkie uwagi i niedociągnięcia z ubiegłorocznej imprezy + wprowadzili masę ulepszeń. Tak więc z tego wynika, że pisanie uwag i pomysłów ma jak najbardziej sens dla ogólnego dobra.
41. Zaplecze socjalne, organizacja rejestracji itp.
42. Kultura i etyka podczas rozgrywki.
43. Lokalizacja była super, choć nie najlepsza(daje 8/10). I nawet te 400 km jakie z drużyną musieliśmy przebyć były warte.
44. Organizacja spotkania na bardzo dobrym poziomie, wszystko było i niczego nie brakowało.
45. Klimat - rewelacja(naloty, dywersja jak na wojnie)
***
Co można zrobić lepiej i jak to uczynić w praktyce:1. Brak luster, rzeczywiście przydałyby się jakieś(można było powiesić 3 lustra na murowanej toalecie przy grillu)
2. Brak ciepłej wody, ale cóż w końcu w takim miejscu nie łatwo o takie wygody, ale jest też to do zrobienia
3. Terminatorka (niestety jest to kwestia raczej nieodzowna każdej imprezy i bardzo ciężkie do wyeliminowania).
4. Ewentualnie ciepła woda (ale to luksus zawsze trudno dostępny "w terenie").
5. Oddzielny nocleg dla obu drużyn (zakwaterowanie w 2 przeciwnych krańcach bazy).
6. Rozpoczęcia gry dla obydwu drużyn w tym samym czasie.(Kwestia organizacyjna dowódców).
7. Przedłużenie akcji (choć prawie wszyscy byli wykończeni po tak długim czasie biegania z bronią).
8. Walka w nocy (Samo wyruszenie na pozycje i podejście do wroga tworzyło klimat, a potem sama walka przy pomocy stroboskopów robiła wielkie wrażenie, lecz to było rozgrywka nie do rozstrzygnięcia.).
9. Zwiększenie przesyłu informacji(Poprzez dostarczenie przez organizatorów systemu łączności.).
10. Wozy mogłyby być bardziej zgrane pod względem rodzajów (Zamiast BRDMa - drugi SKOT, lub na odwrót, zamiast kilku różnych terenówek - kilka podobnych, albo najlepiej 4 hummery, poza tym zaskoczyło mnie, że Special Force, które w ogóle nie miało samochodów, miało samolot.)
11. Drużyny mogłyby być zgrane pod względem mundurów (ale to nie była straszna bolączka).
12. Mogłyby być wymagania co do magazynków (low i mid capy zamiast drumów i hi capów).
13. Kierowcy wozów opancerzonych mogliby się bardziej wczuć w klimat i jeździć z nami dla przyjemności a nie z obowiązku, bo rozsiewali atmosferę niechęci i zrezygnowania.
14. Schronisko dla zwierząt (siatka opadła, nie wiem, czy była naprawiona, psy szczekały kilka razy, były wystraszone, nie można by wymóc na dzierżawcy, żeby w zamian za wynajęcie i duże pieniądze, które mu na pewno zostały zapłacone wywiózł stamtąd psy na tymczasowe miejsce zastępcze).
15. Niektóre oddziały AR przez dwie - trzy godziny stały w miejscu i nic nie robiły, to zarzut bardziej do dowódców, którzy zapomnieli o tych oddziałach, a mogli je od czasu do czasu zmienić, bo ludzie zapłacili dużo kasy, żeby się pobawić i postrzelać a nie stać miejscu.
16. W przyszłym roku można by zrobić trzy strony konfliktu (choć dwie absolutnie wystarczają, to nie zarzut do orgów), byłoby ciekawie.
17. Białe i niebieskie opaski były dosyć widoczne na mundurach.
18. Okopy i tego typu schronienia ludzie mogliby robić sobie sami już w czasie manewrów, tak samo jak rozstawiania łączności, żeby realizm był jeszcze większy.
19. Osoby, które kręciły film i robiły zdjęcia mogliby się zachowywać bardziej jak na prawdziwej wojnie, czyli raczej unikać zagrożenia, a nie beztrosko chodzić wokół transporterów i skradających się ludzi, wchodzić w epicentrum walk itp.
20. Za słabe siły SF do postawionych im zadań(zwiększyć liczebność SF co zwiększyło by dynamikę akcji).
21. Wydzielić większą strefę buforową wokół schroniska.
22. Uprościć scenariusz, aby był bardziej dynamiczny.
23. Duży problem z komunikacją. (Moim zdaniem, podchwytywanie kanałów przeciwnika jest tak samo nieuczciwe jak terminatorka. Zwłaszcza, że SF miało tak mało ludzi. Ja wiem, że tego niestety nie da się uniknąć, ale nasze działania były praktycznie oparte o koordynację. A tak, co kilka sekund zmiana kanałów, kompletny brak porozumienia).
24. Trzeba coś zrobić z tymi markerami na pojazdy. (Biorąc pod uwagę, że parę razy musieliśmy zatrzymywać Skota i Panu prowadzącemu pokazywać 4 plamki na korpusie. Do nikogo nie mam pretensji, bo tego się nie słyszy. Jednak, jeżeli bawimy się w realistyczną symulację to efektem wyeliminowania pierwszego pojazdu jest zwykle utrudnienie przejazdu pozostałych. Dlatego trzeba wymyślić inny sposób niszczenia pojazdów).
25. Pewne głupie sytuacje, które nie powinny mieć miejsca, np., przejazd wozu "trupów", którzy po detonacji naszego ładunku, stwierdzili, że przecież oni i tak nie żyją.
26. W przyszłości powrócić do pomysłu obszukiwania pojazdów (obchodzenia ich?) przez strażników przy wjeździe, jak zauważyłem na filmu z poprzedniego CA, to fajny pomysł dodający smaczku.
27. Można by powiększyć imprezę, a może nawet w przyszłości wprowadzić na rynek międzynarodowy? Ciekawie by było mieć w drużynie kilkunastu Anglików, kilku Niemców itd (Zrobić coś podobnego do Berget, ale nadal mającego combatowski klimat).
28. Zmiany zasad w trakcie gry (SKOT dla SF...).
29. Niemożliwość obozowania w lesie, jak było na początku sugerowane przez uczestników na forum.
30. Nie przetestowanie pewnych gadżetów, które miały działać a nie działały (Wiem, dla czego tak było, więc to uwaga nie do orga ani nikogo, tylko tak ogólnie).
31. Wczesne zakończenie gry - pod koniec poszukując wroga zrobiliśmy sobie romantyczny nocny spacerek nie wiedząc, że nie ma już kogo szukać.
32. Wydzielenie strefy nocnej integracji poza polem namiotowym(przenieść rozmowy spod griila na teren minimum 100metrów od granicy pola namiotowego).
33. Walka nocna - po stronie SF brakowało flar, ogromna ilość ładunków nie została wykorzystana, leżały gdzieś w okopach - brakowało oddziału, który koordynował by użycie pirotechniki
34. Zasady dotyczące leczenia - wdziałem wielokrotnie jak ranni regularni podbiegali do medyków, rzucali sobie torby medyczne etc - po naszej stronie SF wyglądało to inaczej.
35. Więcej Game Masterów.
36. Łączności z pojazdami opancerzonymi.
37. Troszkę głośne zachowanie w nocy z piątku na sobotę w strefie socjalnej.
38. Wozów bojowych mogło by być więcej oraz kilka terenówek także, bo to, że brakowało Hammera to akurat nie bolało mnie. Chętnie bym ujrzał Rosomaka w akcji (marzenia, ale realne).
39. Kierowcy wozów bojowych(BRDM oraz SKOT) jak ktoś już napisał mogliby się bardziej zachowywać klimatycznie oraz wyglądać, bo na zdjęciach widać, że zamiast drugi kierowca siedzieć w środku to siedzi na wozie i tak samo wszyscy kamerzyści. To głownie AR miało używać wozów a nie osoby postronne.
40. Więcej mniejszych pojazdów wsparcia było by myślę ciekawiej.
41. Osobne spanie / zakwaterowanie dla obydwu drużyn.
Dla zainteresowanych całą dyskusja ze wszystkimi dygresjami w tej materii jest dostępna na oficjalnym forum(po zalogowaniu) manewrów Combat Alert:
http://www.combatalert.com