Od razu zaznaczam, że wiem, ze gra jest stara i już ograna. Aczkolwiek dla mnie, to perła gatunku Turn-Based Tactical (czy tam Strategy ;)) Jednak nie każdy wie, ze w ostatnich latach, grupa zapaleńców całkowicie od nowa przepisała silnik gry, oznacza to, że gra wygląda 1:1 jak wyglądała, przy czym pozbyto się wielu bugów, oraz umożliwiono jej modyfikację i rozbudowę w sposób nieograniczony.
Twórcy nazwali swoje dzieło 'ver. 1.13'. Wyróżnia się dwiema podstawowymi cechami - cała konfiguracja gry została przeniesiona do pliku tekstowego, gdzie każdy (jest edytorek) może sobie swobodnie ustalić większość znaczących parametrów gry. Bardzo wzrósł poziom trudności, ale nie poprzez celniejsze strzelanie wroga, a poprzez rozbudowanie AI i zachowań taktycznych przeciwnika (flankowanie, używanie dachów, taktyki snajperskie, używanie spotterów, mordercza skuteczność z granatami i w walce wręcz, no i ukochany - suppression fire).
Pozostałe cechy:
- możliwość wydawania poleceń samoobronie, w czasie walki w sektorze, możliwość atakowania / obrony sektora razem z samoobroną z sąsiednich sektorów, samoobrona może patrolować mapę i zwalczać przeciwnika, można szkolić weteranów (kosztuje dużo więcej)
- przebudowany i udoskonalony system inwentarza (plecaki duże, do zrzucania w momencie walki), różny układ kieszeni w kamizelkach taktycznych, graty na MOLLE, dziesiątki różnych maskowań i krojów, dodane skróty klawiszowe do masowych operacji (przeładowanie broni, uzupełnienie zapasów, rozładowanie zdobycznej broni, szybka sprzedaż gratów - Sell To Locals)
- większe i lepiej wyszkolone, wrogie oddziały (zależnie od poziomu), sprzęt rzucany przez wroga = sprzęt używany przez wroga (nie oznacza, to, że posiadając MOSIN'a z lunetą, już po drugiej walce, gra jest łatwa - o nie, po strzale trzeba go ręcznie przeładować, ale ze spotterem wali heady na pół mapy, to co ludki rzucają, umożliwia ledwie poradzenie sobie na poziomie Insane, w przypadku szturmu 12 - żołnierzy, na 3 najemników, nie ma opcji, by bez dobrego rozwiązania taktycznego, sobie poradzić)
- rozdzielczość do 1024x768
- przeogromny wybór broni i wyposażenia dostępnego w grze (dla przykładu snajperka Cheytac, RPG7, MINIMI, P90, L96, lasery, kolimatory, rączki taktyczne, tłumiki, wieloraka amunicja, granaty, systemy zawieszenia taktycznego), a nie chodzi tylko o skorupki z różnymi nazwami, każda rzecz coś daje i do czegoś służy - np. amunicja tracer zwiększa skuteczność długich serii,
- efekty pogodowe wpływające na widoczność,
- dziesiątki drobnych zmian i usuniętych bugów,
- nowy edytor map,
- wejście do sektora w nocy jest nadal niezłym rozwiązaniem, przy czym przeciwnik ma i stosuje NVG w kilku generacjach :)
- na Insane było mnie stać na zrobienie swojego najemnika i wykupienie na dwa tygodnie Steroida ;) Kończę zdobywać Drassen i nie jest łatwo,
Co nadchodzi:
- chyba najważniejsze - tryb Multi Player, w chwili obecnej dostępny jako wczesna beta, jeszcze go nie testowałem, ale jak uda mi się uruchomić, to może ktoś chciałby zagrać?
Moje wrażenia są takie, że poziom gry wzrósł znacząco i nie wystarczy wejść na dach by wyczyścić każdy atak przeciwnika. Gram już sobie dłuższą chwilę i jestem ciągle mile zaskakiwany. Polecam weteranom JA i może ktoś nowy się skusi :)
Dla zainteresowanych:
- Strona Twórców: http://ja2v113.pbworks.com/
Obrazki:
Nowy najemnik gracza (wygląda jak Beckham) i widać jak można na nim rozkładać wyposażenie. Duży plecak można zrzucić w momencie rozpoczęcia walki. Co pozwala nosić np. 150% ciężaru, ale do walki wejść na lekko.
Informacja o broni - tutaj SCAR-L CQC Desert z licznymi dodatkami, na krcie statystyk widać jak wpływają one na parametry broni - strzelanie w ruchu, strzelanie do celu ruchomego, strzelanie z dwójnogu,
Podgląd pola ostrzału
Jeden z wariantów podglądu przeciwnika - bazuje na tym co widzą najemnicy,
Graty u Bobby Ray'a
Autko do wożenia gratów